کاربردهای میلگرد 16 چیست؟

میلگرد سایز ۱۶ یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد است که توسط کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود. این محصول به شکل گسترده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد. این میلگرد ویژگی‌های بسیاری دارد که موجب شده در میان پرفروش‌ترین میلگردها قرار بگیرد. از سوی دیگر قیمت میلگرد 16 نسبت به قیمت میلگردهای دیگر مقرون به صرفه است.

ویژگی‌ های میلگرد 16

میلگردهای آجدار انواع مختلفی دارند که این سایز میلگرد تنها یکی از آنهاست. به طور کلی میلگردها از کربن و فولادهای کربنی ساخته می‌شوند؛ اما این میلگرد از شمش و بیلت‌های فولادی تهیه و به دست شما عزیزان می‌رسد. البته مواد و آلیاژهای دیگری نیز هستند که در روند تولید این محصول دست دارند.

تنش جاری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در خرید میلگرد باید مورد توجه قرار دهید. تنش جاری به معنی حداکثر مقاومتی است که این محصول تا تغییر شکل از خود نشان می‌دهد.

این تنش را با نام‌های دیگری همچون تنش تسلیم نیز می‌شناسند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد ۱۶، تنش جاری این محصول است که ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.
تنش گسیختگی این محصول نیز برابر ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

تنش گسیختگی یا همان مقاومت کششی همان برآیند نیروهایی است که می‌توانند منجر به شکستن میلگرد شوند. طبیعی است که اطلاع داشتن از میزان تنش گسیختگی هر محصول می‌تواند شما را در طراحی سازه بهتر یاری کند. میلگردها زمانی که دچار تنش گسیختگی می‌شوند، تغییر شکل می‌یابند. این تغییر شکل در میلگرد ۱۶ حدود ۱۹ درصد است.
انعطاف بالاتر این محصول نسبت به دیگر میلگردها موجب شده از میلگرد سایز ۱۶ در صنایع بیشتری استفاده شود.

همچنین شکل آج‌های این محصول به شکل منفرد و موازی، همانند فنر است که آن را در برابر زلزله مقاوم می‌کند.
در صورتی که ابعاد این میلگرد کمتر از حد نیاز شماست، باید آن را به صورت میلگرد رکابی در آورده و سپس استفاده کنید؛ اما مجاز به انجام عملیات جوشکاری روی این محصول نیستید.

چرا که عملیات جوشکاری می‌تواند ساختار این محصول را با شکست مواجه کند. اگر نمی‌دانید میلگرد رکابی چیست و چه کاربردی دارد؟ باید گفت این محصول نوعی میلگرد با دم خم شده است که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اصلی‌ترین ویژگی‌های میلگرد ۱۶ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کاربردهای میلگرد 16

متداول‌ترین کاربرد میلگرد ۱۶، استفاده در ساختمان‌سازی است. میلگرد ۱۶ در دسته میلگردهای A۳ و آج ۴۰۰ قرار دارد و برای تقویت پی یا فونداسیون ساختمان در برابر نیروهای واردشده، استفاده می‌شود.

رمپ پارکینگ:

رمپ‌ها نوعی مسیر شیب‌دار هستند که برای ارتباط قسمت بالایی سازه به قسمت پایینی استفاده می‌شوند.

برای ساخت رمپ‌های پارکینگ معمولاً از میلگرد سایز ۱۶ استفاده می‌شود تا دوام و استحکام قابل‌توجهی داشته باشند. از سوی دیگر این میلگردها مقاومت خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند؛ از این رو بهترین انتخاب برای رمپ پارکینگ به شمار می‌روند.

ساخت دکل‌ های نفتی:

برای ساخت دکل‌های نفتی از فولاد و میلگرد با ابعاد متفاوت استفاده می‌شود. به‌طورکلی دکل‌های نفتی باید دوام و استحکام بالایی داشته باشند؛ به همین دلیل میلگرد ۱۶ می‌تواند گزینه خوبی برای ساخت دکل‌های نفتی باشد.

ساختمان‌ های بلند:

برای ساخت ساختمان‌های بلند و چندطبقه به منظور افزایش دوام و استحکام، باید از میلگرد باکیفیت استفاده کرد.

میلگرد ۱۶ یکی از میلگردهایی است که در ساختمان‌های چندطبقه به کار می‌رود تا سازه دوام و استحکام کافی را داشته باشد. به یاد داشته باشید هرچه ساختمان بلندتر باشد، به میلگردهای قوی‌تر و طویل‌تری نیاز دارید.

پایه‌ های بتنی:

میلگرد ۱۶ برای کاربردهای ساختمانی سنگین، به‌ویژه برای ایجاد پایداری بیشتر در سازه‌های بتنی بزرگ به کار می‌رود. منظور از سازه‌های بزرگ سازه‌هایی است که وزن زیادی داشته باشند. از جمله این سازه‌ها می‌توان به ساختمان‌های بلند، دکل‌های نفتی و… اشاره کرد.

 

نمودار قیمت میلگرد ۱۶ ذوب آهن اصفهان در سال گذشته

در حال حاضر، به این دلیل که بیشتر کشورهای دنیا روی گسل‌هایی زلزله‌خیز هستند، استفاده از میلگرد برای ساخت هر ساختمان ضروری به نظر می‌رسد. از این رو اطلاع از قیمت هر شاخه میلگرد و خرید میلگرد سایز ۱۶ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این محصول کاربردهای متفاوتی دارد که موجب شده تقاضای بسیاری در بازار برای آن وجود داشته باشد.

در همین راستا فولاد مهراد هر روز قیمت‌های خود را به روز می‌کند. برای دریافت به‌روزترین قیمت‌ها هر روز به ما سر بزنید!

فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *