نمودار قیمت لوله داربستی از سال 96 تا 1401

لوله داربستی نیز همچون دیگر مقاطع فولادی نوسانات قیمت بسیاری را طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۱ تجربه کرده است. بررسی نمودار قیمت لوله داربستی در انتخاب بهترین زمان خرید این محصول کمک شایانی می‌کند. در ادامه قصد داریم شما را با عوامل تاثیر گذار بر قیمت این محصول آشنا کنیم. سپس نمودار دو ضخامت اصلی و پرکاربرد این لوله‌ها را بررسی می‌کنیم.

عوامل تاثیر گذار بر نمودار قیمت لوله داربستی

لوله‌های داربستی از جمله محصولات پر کاربرد صنعتی هستند که در بسیاری از صنایع حساس نیز به کار گرفته می‌شوند. تعیین قیمت این مقاطع فولادی براساس موارد متفاوتی همچون برند تولید کننده، ضخامت، طول محصول، قیمت دلار و… صورت می‌گیرد. در این بین اهمیت بهای ارزهای بین المللی همچون دلار را نمی‌توان نادیده گرفت.

نوسانات دلار در کشور ما موجب تغییرات بسیاری در بهای مقاطع فولادی همچون لوله داربستی می‌شود. همین موضوع نیاز به بررسی نمودارهای قیمت این محصول را بیش از پیش کرده است. اما در ادامه قصد داریم نمودار قیمت دو ضخامت اصلی و پرکاربرد لوله داربستی را با شما عزیزان بررسی کنیم.

نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت ۲

به طور کلی می‌توان گفت سال ۱۳۹۶ برای قیمت لوله داربستی ۲ میل نسبتا خوب بوده است. در این بازه قیمت این مقطع به صورت متوسط بین ۲۹۰۰ تومان تا ۳۰۸۰ تومان در نوسان بود. اگرچه با شروع سال ۹۷ بهای این محصول کمی افزایش پیدا کرد؛ اما بازهم ثباتی نسبی بر بازار حاکم بود که جلوی افزایش‌های افسارگسیخته بهای این محصول را می‌گرفت.

سال ۹۸ و ۹۹ افزایش قیمت‌ها شروع شد. ابتدای ۹۸ بهای این محصول چیزی در حدود ۵۹۰۰ تومان بود؛ اما تا انتهای ۹۹ بهای این مقطع به چیزی در حدود ۲۱۷۰۰ تومان رسید. البته طی این مدت نوسانات بسیاری را شاهد بودیم. نوسانات بهای دلار و تغییرات سیاسی و اقتصادی که در ایران شاهد آن بودیم؛ اصلی‌ترین دلیل بالا و پایین شدن قیمت این محصول بود.

با همه این‌ها سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ زمانی بود که این مقطع نوسانات بسیاری را به خود دید. ۲۳۱۰۰ بهایی بود که در شروع ۱۴۰۰ برای این محصول پرداخت شد. در این زمان دلار نوسانات بسیاری را به خود دید. همین موضوع موجب شد نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت ۲ قله‌های بسیاری را به خود ببیند.

۱۴۰۰/۶/۱۳ اولین قله بزرگی بود که توسط این محصول فتح شد. 29000 تومان بهایی بود که تا این زمان بی‌سابقه بوده است. با این حال بیشترین قیمت در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بود. در این ماه بهای دلار رشد افسارگسیخته‌ای داشت تا جایی که به بیش از ۶۰ هزار تومان رسید. در این بازه زمانی این محصول حدود ۴۴ هزار تومان معامله شد که نشان دهنده افزایش بسیار زیاد تورم بود.

 

نمودار قیمت لوله داربستی ضخامت ۲٫۵

قیمت لوله داربستی ضخامت ۲٫۵ میل بسته به موارد متفاوتی همچون نوسانات دلار تعیین می‌شود. اگر بخواهیم نمودار بهای این محصول از سال نیمه دوم سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ بررسی کنیم؛ باید گفت بهای این محصول طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ نوسانات زیادی را تجربه نکرد. به طوری که در ابتدای نیمه دوم سال ۹۶ این محصول با بهایی در حدود ۲۸۸۰ تومان در بازار معامله می‌شد. با گذشت زمان و کمی افزایش، اسفندماه ۹۷ این مبلغ به چیزی در حدود ۱۰۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

سال ۹۸ نوید شروع دوره‌ای تازه در بهای این محصول را به تولید کنندگان می‌داد. دوره‌ای که نمودار آن بیشتر افزایشی بود. البته شروع ۹۸ با قیمت لوله داربستی ۲٫۵ چیزی در حدود ۵۸۰۰ تومان بود که چندان دوام نداشت. ۹۰۵۰ بهایی بود که اسفند ۹۸ برای این محصول در نظر گرفته شد.

سال ۹۹ از ۹۸ نوسانات بسیار بیشتری داشت. تغییراتی که در این بازه برای دلار مشاهده کردیم؛ دلیل اصلی این افزایش قیمت بود. نیمه اول سال بهای این محصول بین ۹۰۵۰ تومان تا ۱۴۹۰۰ نوسان داشت. نیمه دوم سال اما با قیمت 57500 تومان به پایان رسید. بهای این محصول در نیمه دوم سال 99 نیز 171000 تومان بود.

روزهای ابتدایی ۱۴۰۰ این محصول را می‌توانستید با قیمتی در حدود ۲۲ هزار تومان در بازار پیدا کنید. اما در نیمه تابستان بهای این محصول به ۲۳ هزار تومان رسید. اگرچه این مبلغ نوسانات بسیاری را تجربه کرد؛ اما در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ نیز می‌توانستید این محصول را با قیمت ۲۳ هزار تومان در بازار پیدا کنید.

سال ۱۴۰۱ اما برعکس ۱۴۰۰ سالی پر از شگفتی برای بازار فولاد بود. به طوری که بسیاری از مقاطع قله قیمت خود را فتح کردند. لوله داربستی ۲٫۵ میلی متر نیز از این قائده مستثنی نبود. اسفندماه ۱۴۰۱ بهای این مقطع به ۴5 هزار تومان نیز رسید. پیش از رسیدن دلار به کانال ۶۰ هزار تومان، مبلغی که برای این محصول پرداخت می‌شد حدود ۳۲ هزار تومان بود. این موضوع حاکی از اهمیت ویژه دلار در بررسی نمودار قیمت لوله داربستی است.

 

این روزها پیش از خرید باید تحقیقات گسترده‌ای انجام داد تا بتوان بهترین محصول را با مناسب‌ترین قیمت در بهترین زمان ممکن خریداری کرد. بررسی نمودار قیمت لوله داربستی به شما عزیزان در انتخاب بهترین زمان خرید کمک بسیاری می‌کند. اما اگر به دنبال دریافت قیمت به روز این محصول و دیگر مقاطع فولادی هستید؛ صفحات فولاد مهراد را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *