لوله مانیسمان و کاربردهای آن

یکی از تولیدات صنعت فولاد لوله ها می باشند که دارای انواع مختلفی هستند؛ در این متن به بررسی یکی از انواع آن ها می پردازیم .

 

لوله های فولادی بدون درز موجود در بازار کاربرد های فراوانی دارند و از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. لوله های بدون درز با روش های ویژه ای ساخته می شوند. در صنایع حساس نیز این لوله ها به سبب نداشتن درز کاربرد فراوانی دارند. لوله های مانیسمان نیز جزء لوله های بدون درز هستند که این لوله ها در صورتی تولید و ساخته می شوند که دارای بدنه یکدست و بدون درز هستند که هیچگونه جوش کاری بر روی این لوله انجام نشده است.

لوله های مانیسمان به طور معمول از فولاد ساده کم کربن تولید می شود که با اضافه کردن برخی مواد به داخل و بیرون لوله ها از زنگ زدن آن ها جلوگیری می کند. یکی از ویژگی های این لوله ها محکم تر بودن آن ها نسبت به دیگر لوله هاست که به دلیل یکدست و بدون درز بودن آنهاست البته لوله های مانیسمان قیمت های بالاتری از دیگر لوله ها دارد. این لوله ها در رده های مختلفی به بازار عرضه می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

#حتما بخوانید                پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد:  تفاوت نورد گرم و نورد سرد

لوله های مانیسمان برحسب نسبت قطر به ضخامت دسته بندی می شوند که به صورت زیر می باشد:

لوله های مانیسمان رده سبک:

این لوله ها از ضخامت کمتری نسبت به قطر خود برخوردار هستند که در سایزهای 1 تا 16 در بازار عرضه می شود ضخامت این لوله ها نیز از 3 تا 7.9 میلی متر موجود است. لوله گاز مانیسمان نیز جزء همین رده می باشد.

لوله های مانیسمان رده 40:

قطر لوله‌ های این رده بین 0.5 تا 16 اینچ با ضخامت های بین 2.7 تا 12.7 میلی ‌متر است.

لوله های مانیسمان رده 80:

قطر این لوله ها همچون قطر لوله های رده 40 است با ضخامتی بین 3.7 تا 21.4 میلی ‌متر در بازار عرضه می شود.

لوله مانیسمان رده 160:

قطر لوله‌های این رده نیز مانند قطر لوله های رده‌ های 40 و 80 بوده اما ضخامت آن‌ها بین 4.7 تا 40.4 متغیر است.

و در آخر

کاربرد مهم لوله های مانیسمان:

لوله های مانیسمان استیل در خطوط صنایع غذایی و دارویی، لوله‌های مانیسمان درخطوط فشار قوی، در خطوط نفت و گاز، در خطوط هیدرولیک و … کاربرد دارند.

فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *