قیمت آهن در بازار جهانی

قیمت جهانی آهن متاثر از عوامل بسیاری است. این عوامل نه تنها تعیین کننده قیمت آهن آلات می باشد بلکه بر قیمت برخی دیگر از محصولات تاثیر دارد. در سال 2020 و به تبع آن 2021 قیمت آهن در بازار جهانی دارای قیمتی ثابت و حتی قابل پیش بینی نبوده است. با توجه به آمار هایی که از خبرگزاری های معتبر جهانی به دست آمده است، حتی پیش بینی های قیمت آهن توسط شرکت های بزرگی هم چون تیسن کروپ تا 60 درصد توانسته است به واقعیت نزدیک باشد. نمودار قیمت جهانی آهن آلات در سال گذشته دارای فراز و نشیب های بسیاری بود که این فراز نشیب در سه ماهه اول سال بسیار قابل توجه است.
افزایش و کاهش نرخ دلار به صورت جهانی می تواند تعیین کننده قیمت جهانی آهن در بورس باشد. سرمایه گذاران بازار بورس می توانند با توجه به پیش بینی های قیمت آهن به خرید و فروش سهام خود بپردازند. تغییرات ناشی از قیمت جهانی آهن به صورت لحظه ای و با تاثیر پذیری از عوامل مرتبط با آن، می تواند تعیین کننده نهایی قیمت آهن در کشور های مختلف باشد. ترکیه به عنوان یکی از صادرکنندگان میلگرد و کشور هایی مانند امارت به عنوان واردکننده های بزرگ آهن آلات با کاهش و افزایش میزان عرضه و تقاضای خود می توانند سهم عظیمی در قیمت جهانی آهن آلات به خصوص در آسیا داشته باشند.

بالا رفتن قیمت جهانی آهن

با توجه به آمار به دست آمده کاهش تقاضا در ژانویه 2021 باعث شد تا قیمت جهانی آهن با اندکی کاهش رو به رو شود اما بعد از تعطیلات و در ماه فوریه این میزان تقاضا به حد بالایی رسید که علاوه بر این مورد، بالا رفتن میزان قیمت جهانی نفت نیز مزید بر علت شد تا قیمت آهن آلات در حد بالایی بماند. بالا رفتن مواد اولیه و مصنوعات فولادی در جهان، احتمال بالا ماندن قیمت جهانی آهن آلات را تثبیت می کند. در واقع نمی توان هیچ روند غالبی را برای قیمت جهانی آهن آلات در نظر گرفت. هر چند قیمت آهن آلات در بازار جهانی آمریکا و اروپا با تغییرات کمتری نسبت به آسیا انجام می پذیرد اما باز هم نمی توان نقطه ثابتی برای قیمت این محصول در نظر گرفت. تفاوت قیمت آهن آلات در کشور های آسیایی و اروپایی به دلیل تغییر در میزان نرخ دلار در این کشورهاست. یکی از دلایل گران بودن آهن آلات در ایران به خصوص بعد از تحریم ها را می توان بالا بودن نرخ دلار در نظر گرفت.
در دومین ماه سال میلادی قیمت آهن واردتی در چین روند صعودی را داشته است. بیماری کرونا و تاثیراتی که در صنعت و دیگر موارد مشابه داشته است باعث رکود در خرید و فروش و بازار محصولاتی مانند آهن شده است. شما عزیزان فولاد مهراد می توانید برای اطلاع از قیمت تیر آهن و سایر آهن آلات مور نیاز خود با صفحه ما همراه شوید.

تاثیر قیمت جهانی آهن بر بازار ایران

قیمت آهن آلات در ایران را می توان منتشا از عوامل درونی و بیرونی دانست. قیمت جهانی آهن را می توان تاثیر گذار ترین پارامتر موثر بر قیمت آن بیان کرد. عواملی مانند قیمت سکه و دلار، قیمت جهانی نفت، تحریم های اعمال شده علیه ایران، رکود اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا و دیگر عوامل نیز از جمله فاکتورهای موثر بر قیمت آهن خواهند بود. شما همراهان فولاد مهراد برای دریافت اطلاعات و مشاوره تخصصی درباره قیمت آهن و سایر سوالات خود می توانید با مشاورین و کارشناسان مجرب ما در تماس باشید.

قیمت جهانی ورق گالوانیزه

قیمت جهانی ورق گالوانیزه بر اساس عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین می گردد و قیمت توافقی خرید و فروش محصولات کشورها می تواند قیمت کلی را تحت تاثیر قرار دهد. بطور کلی قیمت ورق گالوانیزه به وزن، ضخامت و نوع آن وابسته است. کارخانجات متفاوتی در دنیا ورق گالوانیزه تولید می‌کنند که کیفیت این محصولات و استاندارد تولیدشان با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر موارد ذکر شده اتفاقاتی همچون افزایش تقاضای جهانی، تغییر قیمت انرژی در کشور های تولید کننده عمده، افزایش هزینه حمل و نقل جهانی، تحریم و وجود دلالان بر تعیین قیمت نهایی تاثیر مستقیم دارند. از جمله کشور هایی که در تعیین قیمت جهانی ورق گالوانیزه تاثیر مستقیم دارند، میتوان به چین، برزیل، هند، تایوان و ترکیه اشاره نمود.

فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *