تفاوت میان کوپلر و اورلپ

تفاوت اورلپ و کوپلر می‌تواند به عنوان عامل مهمی در انتخاب روش اتصال میلگرد برای سازه شما شناخته شود؛ زیرا هر یک از این دو روش بسته به مکان  و ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند به نوبه خود پاسخگوی بسیاری از نیازهای سازه باشند. برای مثال مهم‌ترین فرق‌های میان این دو روش شامل تفاوت در قطر میلگردهای وصله شده، ازدحام میلگردها، میزان میلگرد مصرف شده، طراحی بهینه، وابستگی یا عدم وابستگی بتن و… می‌شود. تفاوت میان کوپلر و اورلپ بسیار است که در ادامه این مقاله به تعدادی از آن ها اشاره می‌کنیم.

میلگرد کوپلر چیست؟

میلگرد کوپلر چیست؟ میلگرد کوپلر که با نام وصله مکانیکی نیز شناخته می‌شود؛ با به کارگیری وسایل مکانیکی بر روی میلگرد انجام می‌پذیرد. کوپلر قطعه‌ای توخالی و با شیارهای پیچ مانند است که باعث اتصال طول دو میلگرد به یکدیگر می‌شود. با اتصال کوپلر میلگرد از سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری می‌کنند. این قطعه شامل انواع مختلفی است و هرکدام با روش خاصی برای اقدام به وصله کردن میلگرد می‌کنند. لازم به ذکراست وصله‌های مکانیکی یا میلگرد کوپلر جایگزین مناسبی برای وصله‌های سنتی مانند اورلب میلگرد هستند.

اورلپ چیست؟

میلگرد اورلپ چیست؟، به معنی قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی یکدیگر و بستن آنهاست. قرار دادن دو میلگرد در مجاورت یکدیگر در طول مشخصی انجام می‌شود که به آن طول وصله یا طول همپوشانی نیز می‌گویند. اورلپ به دو نوع کلی وصله پوششی تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شود.

انواع تفاوت میان کوپلر و اورلپ:

اگر تفاوت میان کوپلر و اورلپ ندانید ممکن است با انتخاب نادرست، سازه ای سست بسازید. این دو ابزار هیچ وابستگی به بتن ندارند. همین موضوع باعث سست شدن بیشتر سازه در صورت انتخاب اشتباه می‌شود. از جمله تفاوت‌های آنها می‌توان به نحوه انتقال بار، انسجام سازه، مقاومت و… اشاره کرد که در ادامه به توضیح مختصر انها می‌پردازیم.

 تفاوت کوپلر و اورلپ در نحوه انتقال بار:

اورلب انتقال بار را توسط بتن انجام می‌دهد؛ در نتیجه اگر بتن آسیب ببیند عملا انتقال بار توسط وصله اورلپ از بین می‌رود. اما میلگرد کوپلر برای انتقال بار به بتن متکی نیست و تحت هر شرایطی باعث حفظ یکپارچگی سازه می‌شود.

تفاوت کوپلر و اورلب در انسجام سازه:

به دلیل اینکه انتقال بار در سازه به وسیله کوپلر مستقل از وضعیت و نوع بتن است؛ این وصله مکانیکی در برابر نیروهای استاتیکی، نیروهای دینامیکی و فشارهای لرزه‌ای مانند زلزله بهتر از اورلپ عمل می‌کند. همین موضوع یکپارچگی بیشتری را برای سازه به همراه می‌آورد.

تفاوت کوپلر و اورلپ در مقاومت:

اگر در پروژه‌ای بحث فقط مقاومت اتصال‌ها باشد، استفاده از کوپلینگ ارجحیت بیشتری نسبت به اورلب دارد. کوپلینگ قطعه‌ای است که بیشتر برای اتصال دو شفت به کار گرفته می‌شود.

تفاوت کوپلر و اورلپ در محاسبات:

میلگرد کوپلر دیگر نیازی به محاسبات برای تعیین پوشش میلگرد ندارد. برعکس این محصول، مقاطع اورلپ خطای محاسباتی زیادی دارند.

تفاوت کوپلر و اورلپ در میزان ازدحام میلگرد:

وجود تراکم میلگرد مقاومت و انعطاف سازه را در برابر بارهای لرزه‌ای دچار چالش می‌کند. استفاده از میلگرد کوپلر مشکل ازدحام میلگردها را از بین برده و باعث کاهش قابل توجه ازدحام آرماتورها می‌شود.

تفاوت کوپلر و اورلپ در مصرف میلگرد:

استفاده از اورلپ به دلیل نیاز به طول همپوشانی،  باعث افزایش مصرف میلگرد می‌شود. بر خلاف وصله قبلی، کوپلر نیازی به همپوشانی ندارد؛ در نتیجه باعث مصرف کمتر میلگرد و کاهش هزینه‌ها می‌شود. این صرفه‌جویی در هزینه‌ها به‌خصوص برای میلگرد، در مشاغلی که به میلگردهای گران قیمت مانند میلگرد روکش اپوکسی یا گالوانیزه نیاز دارند قابل توجه است.

تفاوت کوپلر و اورلپ در بتن ریزی:

از جمله تفاوت میان کپلر و اورلپ می‌توان به آرایش منظم آرماتورها در سازه با استفاده ار کوپلر اشاره کرد. این کار باعث بهتر انجام شدن عملیات بتن ریزی و عبور ساده تر دانه‌های شن می‌شود. به دلیل تراکم بالای میلگردها در اتصال اورلپ، بتن ریزی و عبور دانه‌های شن با مشکل مواجه می‌شود. این عامل باعث ایجاد نقطه ضعف در اتصال اورلپ شده است؛ زیرا بتن به صورت یکنواخت پخش نمی‌شود.

تفاوت کوپلر و اورلپ در قطر میلگردهای وصله شده:

میلگردهای وصله شده در ساخت ستون‌ها بیشتر به چشم می‌‌آیند. در روش اورلپ از میلگردهایی با قطر کم و یکسان استفاده می‌کنند اما در روش کوپلر می‌توان از میلگردهایی با قطر بیشتر یا دو میلگرد با قطر متفاوت برای وصله کردن استفاده کرد.

تفاوت کوپلر و اورلپ در کاهش وزن سازه:

در اتصال میلگرد با استفاده از روش وصله مکانیکی، میلگرد مصرفی کاهش یافته و در نتیجه باعث کاهش وزن سازه خواهند شد.

تفاوت کوپلر و اورلپ در زمان مصرفی:

اچرای وصله اورلپ زمان کمتری نسبت به کوپلر مصرف می‌کند. دلیل این امر این است که استفاده از کوپلر به دو مرحله رزوه کردن دو سر میلگرد و بستن کوپلر نیاز دارد؛ اما اورلپ فقط با بستن دو میلگرد به یکدیگر انجام می‌شود.

تفاوت کوپلر و اورلپ در ابزارهای مورد نیاز:

می‌توان گفت استفاده از ابزار در دو روش یکسان است. برای مثال در روش کوپلینگ فقط به دستگاه رزوه کن میلگرد و کوپلر نیاز داریم. همچنین در روش اورلب به انبردست و سیم برای اتصال نیاز پیدا می‌کنید.

تفاوت کوپلر و اورلپ در ابعاد پروژه:

اورلپ به دلیل به صرفه بودن، برای پروژه‌های کوچک توصیه می‌شود. پروژهای بزرگ به دلیل اقتصادی بودن طرح از روش کوپلینگ استفاده می‌کنند.

 تفاوت کوپلر و اورلپ در کاهش ضایعات:

به کار گیری کوپلر باعث کاهش ۱۶ درصدی تولید ضایعات در آرماتورها می‌شود. از سویی دیگر اورلپ دارای آیین نامه خاصی برای اتصال در نقاط تعیین شده است. برای مثال براساس آیین نامه، اولپ باید ۱.۳ برابر طول وصله‌های کششی را در بر بگیرد. این امر باعث می‌شود تا هزینه مربوط به مواد اولیه و ضایعات افزایش یابد.

تفاوت کوپلر و اورلپ در قیمت تمام شده:

استفاده از روش وصله مکانیکی باعث صرفه‌جویی در مقدار مصالح مصرفی و تعداد نیروی کار انسانی می‌شود. همچنین هزینه‌ای که در روش اورلپ برای خمکاری در نظر گرفته می‌شود، در روش کوپلر وجود ندارد. از سری نکات دیگر در کاهش هزینه‌های کوپلینک می‌توان به عدم نیاز به میلگرد انتظار در سازه‌ها اشاره کرد.

تفاوت اورلپ و کوپلر یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند روی استحکام سازه تاثیر بگذارد. در تعریف این دو روش می‌توان گفت کوپلر قطعه‌ای توخالی و با شیارهای پیچ مانند است که باعث اتصال طول دو میلگرد با یکدیگر می‌شود. اورلپ یا وصله پوششی نیز به معنای قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی یکدیگر و بستن آنهاست.

 تفاوت کوپلر و اورلپ در کاهش ضایعات:

کوپلر باعث کاهش ۱۶ درصدی تولید ضایعات در آرماتورها می‌شود. از سویی دیگر اورلپ دارای آیین نامه خاصی برای اتصالات در نقاط تعیین شده است. برای مثال در این آیین نامه اولپ باید ۱.۳ برابر طول وصله‌های کششی را در بر بگیرد. این امر باعث می‌شود تا هزینه مربوط به مواد اولیه و ضایعات افزایش پیدا کند.

تفاوت کوپلر و اورلپ در قیمت تمام شده:

استفاده از روش وصله مکانیکی باعث صرفه‌جویی در مقدار مصالح مصرفی و تعداد نیروی کار انسانی خواهد شد. همچنین هزینه‌ای که در روش اورلپ برای خمکاری در نظر گرفته می‌شود، در روش کوپلر وجود نخواهد داشت. از سری نکات دیگر در کاهش هزینه‌های کوپلینک می‌توان به عدم نیاز به میلگرد انتظار در سازه‌ها اشاره کرد.

تفاوت میان کوپلر و اورلب می‌تواند به عنوان عامل مهمی در انتخاب روش اتصال میلگرد برای سازه شما ایفای نقش کند. در تعریف ایندو روش می‌توان گفت کوپلر قطعه توخالی و با شیارهای پیچ مانند است و باعث اتصال طول دو میلگرد با یکدیگر می‌شود؛ اورلپ یا وصله پوششی به معنای قرار دادن دو قطعه میلگرد بر روی یکدیگر و بستن آنهاست. به دلیل تفاوت میان کوپلر و اورلپ، ممکن است در مواقعی با انتخاب نادرست باعث سست شدن سازه شوند. از جمله تفاوت‌های آنها می‌توان به نحوه انتقال بار، انسجام سازه، مقاومت و… اشاره کرد.

فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *