موارد مصرف انواع میلگرد

محصولات فولادی 

در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام به تناسب شکل ظاهری و خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند در جایگاه و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مقاله حاضر قصد داریم محصول میلگرد را مورد بررسی قرار داده و کاربرد و موارد مصرف آن را تشریح کنیم. از آنجایی که این محصول بسیار کاربردی بوده و در صنایع مختلف و ساخت‌وسازها استفاده می‌شود، بنابراین بررسی موارد مصرف آن نیز وابسته به ویژگی‌های آن تغییر می‌کند.

کارخانه‌های تولید میلگرد در اشکال مختلفی به تولید این محصول می‌پردازند که هم از نظر خواص فیزیکی و هم شیمیایی با یکدیگر تفاوت دارند که این تنوع موارد مصرف آنها نیز متغیر می‌کند. اما در ابتدای امر به مهمترین موارد مصرف میلگرد که در سازه‌های صنعتی و ساختمانی به کار برده می‌شود اشاره می‌شود، سپس به تشریح کاربرد این مقطع با توجه به انواع آن پرداخته می‌شود. همانطور که می‌دانیم میلگرد به دو شکل شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شوند که در بازار یا به صورت آجدار عرضه می‌شوند یا صاف و بدون آج هستند. از همین رو کاردبردهای متفاوتی نیز پیدا می‌کنند.

به طور معمول از این محصول فولادی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که با توجه به اشکال مختلف آن در فونداسیون، سقف، تیرچه بلوک، دال و دیوار به کار برده می‌شود. از موارد دیگر این محصول فولادی می‌توان به کاربرد آن در خودروسازی، ابزارآلات و انواع سیم، سازه‌های شهری و ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات بیمارستانی، شیمیایی، نفت و پتروشیمی، صنایع هوایی و… اشاره کرد. اما همانطور که می‌دانیم عمده‌ترین مصرف میلگرد در ساختمان‌سازی و برای تقویت بتن است.

به طور کلی میلگردها در ۴ نوع مختلف تولید می‌شوند که با توجه به عناصر تشکیل دهنده و ظاهر آنها، در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند و در ساختمان‌سازی نیز در بخش مختلف سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقطع فولادی در چهار نوع A۱، A۲، A۳ و A۴ مطابق با استانداردهای خاصی تولید می‌شود که هر کدام نیز عناصر تشکیل‌دهنده‌ منحصر به فردی دارند و این امر موجب می‌شود موارد مصرف آنها نیز متناسب با ویژگی‌های آن باشد.

میلگرد

کاربرد میلگرد با توجه به نوع آن

میلگرد A۱ :

میلگرد A۱ که به  ساده و داکتیل نیز شناخته می‌شود در مقایسه با میلگردهای آجدار کربن کمتری دارد که این امر باعث کاهش مقاومت و افزایش انعطاف و خاصیت خمشی این محصول می‌شود، به همین دلیل از میلگرد ساده بیشتر در خاموت‌زنی و اطراف سازه‌های بتنی و اتصالات استفاده می‌شود و کاربرد چندانی در بتن ندارد. هر چقدر عنصر کربن بیشتر باشد خاصیت سختی آن نیز بالاتر می‌رود و نمی‌توان عملیات جوشکاری بر روی آن انجام داد.

میلگرد آجدار A۲ :

این محصول که دارای کربن بیشتری است تقریبا نیمه سخت است و علاوه‌بر خاموت‌زنی در بدنه بتنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد آجدار A۳ :

میلگرد آجدار A۳ که به مراتب کربن بالایی دارد، مقاومت کششی بالایی نیز به این محصول می‌دهد و بیشتر در ستون و تیر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد آجدار A۴ :

این مقطع که به  آج مرکب نیز معروف است در مقایسه با سایر میلگردها سختی بیشتری دارد و در مناطقی که تغییرات دمایی بالایی اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود. همچنین این محصول در ستون‌ها، دیوار برشی، قاب خمشی و … به کار برده می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به خاصیت خمشی و شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و سختی بالای آن اشاره کرد، از همین رو قیمت میلگرد آجدار A۴ بالاتر است.

 

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، ویژگی منحصر به فرد هر کدام از این مقاطع فولادی باعث می‌شود اشکال مختلفی از آنها تولید شود که در ادامه انواع  و کاربرد آنها نام برده می‌شود.

ایم مقطع فولادی که معمولا در طول ۱۲ و ۶ متری تولید می‌شوند به دلیل دارا بودن خاصیت خمشی و برشی و … تغییر شکل می‌دهند که این امر باعث می‌شود موارد مصرف آنها نیز گسترده شود.

میلگردها از نظر ظاهری در انواع مختلفی تولید می‌شوند خاموت یکی از اشکال آن است. خاموت از خم کردن این مقطع به دست می‌آید و عموما برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگردهای طولی، جلوگیری از ترک خوردن بتن و تحمل نیروهای برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نتیجه‌گیری:

همانطور که مشاهده شد میلگرد یکی از کاربردی‌ترین محصولات فولادی است که تونع بسیار بالایی نیز دارد به همین دلیل در طیف گسترده‌ای از صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگرچه عمده‌ترین مورد مصرف آن در مسلح بتن‌ است و برای افزایش مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود.

آگاهی از این موارد به مصرف کننده کمک می‌کند تا با شناخت ویژگی‌های محصول و تنوع ساخت آن، محصولی را که مرتبط با کسب و کار و مورد نیاز خود است را به راحتی تهیه کند.

 

فولاد مهراد
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *