سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

3854300-50313

با ما در تماس باشید

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ انتشار: 7 مهر 1403

تحلیل بازار فولاد در هفته اول مهر 1403

تحلیل بازار فولاد در هفته اول مهر 1403-شرکت فولاد مهراد

بازار فولاد ایران در هفته اول مهر 1403

بازار فولاد ایران در هفته اول مهر 1403، شاهد تغییرات و نوسانات قابل‌توجهی بود. این نوسانات عمدتاً تحت ‌تأثیر تغییرات نرخ ارز، تحولات در بازار جهانی فولاد و شرایط اقتصادی داخلی بوده است. در این مقاله تغییرات بازار فولاد، بازارهای تاثیرگذار ارز و طلا مورد بررسی قرار می گیرد. هدف از این گزارش، ارائه یک نمای کلی از بازار فولاد و تحلیل عوامل مؤثر بر آن است. تحلیل دقیق آن به فعالان صنعت فولاد، خریداران و سرمایه‌گذاران کمک بسیاری می کند.

تحلیل قیمت مقاطع اولیه فولاد

نرخ میلگرد

در هفته اول مهر 1403، بازار میلگرد ایران روند نوسانی را تجربه کرد. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در اولین روز هفته (یکشنبه) با افت 100 تا 200 تومانی آغاز شد. این کاهش قیمت عمدتا به دلیل کاهش تقاضا و تغییرات در نرخ ارز بود. اما در دو روز پایانی هفته، قیمت میلگرد با روند افزایشی مواجه شد. هر کیلوگرم میلگرد در پایان هفته اول مهر 1403 با نوسان افزایشی 100 تا 300 تومانی روبرو گردید. این افزایش به دلیل تأثیرات روانی نوسانات دلار در بازار بود.

نرخ تیرآهن

در این دوره، تیرآهن، روند کاهشی 100 تا 400 تومانی را تجربه کرد. و تنها یک افزایش جزئی را در اواسط هفته تجربه کرد. این کاهش قیمت، عمدتاً به دلیل کاهش تقاضا در بازار بود. در شرایط فعلی، کاهش تقاضا برای محصولات ساختمانی به دلیل رکود ساخت‌وساز در ایران، تأثیر مستقیمی بر قیمت تیرآهن داشته است.

بازار پروفیل

در هفته اول مهر، بازار پروفیل نیز تنها یک روز افت 100 تا 200 تومانی را در هر کیلوگرم را تجربه کرد. این کاهش قیمت موقتی بوده و بازار در روزهای بعد به ثبات نسبی رسید. قیمت هر کیلوگرم پروفیل در پایان هفته در محدوده 35 هزار تومان ثبت شد.

قیمت نبشی و ناودانی

نبشی و ناودانی در هفته اول مهر 1403، نسبت به سایر مقاطع فولادی روند با ثبات‌تری داشت. مقاطع فولادی نبشی و ناودانی در طول هفته اول مهر 1403 در تمامی مبادی فروش با قیمت‌های ثابت به فروش رسیدند. نبشی و ناودانی در پایان هفته اول مهر ماه 1403 در کانال 29 هزار تومان بفروش رسید. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده این ثبات در قیمت‌ها ادامه پیدا کند.

لینک-داخلی-مقالات-فولاد مهراد

تحلیل بازار فولاد هفته پایانی مرداد 1403

عوامل تأثیرگذار بر بازار جهانی فولاد

قیمت جهانی سنگ‌آهن

نرخ جهانی سنگ‌آهن ازعمده ترین عوامل تعیین‌ قیمت آهن و فولاد در بازارهای جهانی و ایران است. در هفته اول مهر 1403، قیمت هر تن سنگ‌آهن حدود 90 دلار اعلام شد. که پایین‌ترین قیمت در تاریخ عرضه این محصول به شمار می‌رود. کاهش تقاضا در بازار جهانی مخصوصا بازار چین عمده ترین دلیل کاهش قیمت سنگ اهن بحساب می آید. چین بعنوان بزرگ ترین تولید و مصرف کننده فولاد در جهان شناخته می شود.

تأثیر چین بر بازار جهانی فولاد

کاهش تقاضا در چین یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت فولاد در بازاراست. رکود در بخش ساختمان‌سازی چین و کاهش شاخص PMI به زیر 50 درصد، موجب کاهش تقاضا فولاد در بازار جهانی شده است. این امر موجب صادرات انبوه فولاد چین با قیمت پایان در بازار و در نهایت موجب عرضه مازاد و کاهش قیمت آهن در بازار شده است.

رکود ساخت‌وساز در بازارهای جهانی

علاوه بر چین، در کشورهای بزرگ دیگر مانند آمریکا نیز کاهش تقاضا برای مسکن و افزایش نرخ بهره، به رکود در بازار فولاد منجر شده است. این شرایط در بازار داخلی ایران نیز تأثیرگذار بوده و موجب کاهش تقاضا برای محصولات فولادی به‌ویژه در بخش ساختمانی شده است.

عوامل تأثیرگذار بر بازار جهانی فولاد-شرکت فولاد مهراد

تحلیل بازار داخلی فولاد

چالش‌های بازار داخلی

بازار فولاد ایران در حال حاضر با چالش‌های مختلفی از جمله مازاد تولید داخلی، کمبود انرژی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی مواجه است. این مسائل، همراه با محدودیت‌های صادراتی و فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، منجر به کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌های فولادی شده است.

رکود در بخش ساخت‌وساز

یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا برای فولاد در بازار ایران، رکود در بخش ساخت‌وساز است. گرانی بی‌سابقه مسکن و کاهش توان خرید مردم، موجب شده تا بسیاری از پروژه‌های ساختمانی متوقف شوند. این رکود، همراه با مشکلات نقدینگی و خروج سرمایه‌گذاران از بازار، تأثیر مستقیمی بر تقاضا و قیمت‌های فولادی گذاشته است.

ثبات نسبی در بازار آهن‌آلات

با وجود چالش‌های ذکر شده، بازار آهن‌آلات در هفته اول مهر 1403 نسبتاً با ثبات بود. که این ثبات قیمت، عمدتا به دلیل کاهش تقاضا و رکود در معاملات است. طبق ارزیابی کارشناسان بورس و بازار، شرایط فعلی بهترین فرصت برای خرید محصولات فولادی است، چرا که احتمال افزایش قابل توجه قیمت‌ها در کوتاه‌مدت وجود دارد.

بازار ارز و تأثیر آن بر فولاد

نوسانات دلار

بازار ارز در هفته اول مهر 1403 شاهد نوسانات پی در پی بود. قیمت دلار در طول هفته در محدوده 59 هزار تومان نوسان داشت و در نهایت در روز چهارشنبه 4 مهر در محدوده 59 هزار و 900 تومان تثبیت شد. در روزهای پایانی هفته، به دلیل انتشار اخبار مربوط به حمله اسرائیل به لبنان، قیمت دلار به کانال 60 هزار تومان صعود کرد.

تأثیر دلار بر قیمت فولاد

نوسانات بازارارز آزاد تأثیر مستقیمی بر قیمت فولاد و سایر محصولات فلزی دارد. هزینه تولید محصولات فولادی با کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار، افزایش پیدا می کند. این امر، بیشتر مقاطع فولادی با مواد اولیه وارداتی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، در هفته اول مهر، تأثیر نوسانات دلار بر قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی چندان قابل توجه نبود.

تحلیل بازار بورس کالا

در هفته اول مهر 1403، بورس کالا نیز شاهد تغییراتی در معاملات فولاد بود. از مجموع 4 میلیون و 774 هزار تن محصول فولادی عرضه‌شده، تنها 989 هزار و 284 تن معادل 21 درصد به فروش رفت. این میزان نشان‌دهنده کاهش 30 درصدی فروش نسبت به هفته‌های گذشته است. کاهش تقاضا برای محصولات فولادی از جمله آهن اسفنجی، شمش فولادی، میلگرد و ورق‌های فولادی به دلیل رکود در بازار داخلی و کاهش تقاضای جهانی است.

نرخ میلگرد در بورس کالا

در هفته اول مهر 1403،  میلگرد با 191 هزار تن عرضه (کاهش 12 درصدی نسبت به هفته گذشته) و تقاضای 42 هزار تنی همراه بود. که تنها 330264 هزار تن از این مقاطع بفروش رسید. این میزان فروش در مقایسه با هفته های قبل، 15 در صد افزایش یافته است. قیمت میانگین هر کیلوگرم میلگرد در این هفته 25263 هزار تومان بود.

وضعیت سایر محصولات

در این هفته، ورق سرد با 36500 هزار تن عرضه و 30 هزار تن تقاضا ثبت شده داشت. که 29850 هزار تن از این مقاطع فولادی با قیمت میانگین 35849 هزار تومان به فروش رسید. همچنین کنسانتره با رشد 8 درصدی در عرضه، 185 هزار تن تقاضا داشت. و با قیمت 3887 هزار تومان به فروش رفت.

تحلیل بازار طلا و سکه

در هفته اول مهر، بازار طلا و سکه نیز تحت‌تأثیر نوسانات بازار ارز قرار گرفت. قیمت هر سکه امامی تا روز چهارشنبه 5 مهر ماه به 45 میلیون و 865 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار 3 میلیون و 890 هزار تومان بود، که نسبت به هفته‌های قبلی، روند افزایش داشت.

نتیجه‌گیری

بازار فولاد ایران در هفته اول مهر 1403 با چالش‌های مختلفی از جمله رکود در بخش ساخت‌وساز، کاهش تقاضا و نوسانات قیمت ارز مواجه گردید. قیمت مقاطع فولادی در مقایسه با نوسانات ارزی و طلایی تقریبا ثابت بوده است. این احتمال وجود دارد که، قیمت مقاطع فولادی در روزهای پیش رو افزایش پیدا نماید. که این افزایش عمدتا به دلیل نوسانات ارز، طلا و مسائل سیاسی منطقه است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول