سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

3854300-50313

با ما در تماس باشید

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1403

گزارش بازار فولاد – 3 الی 8 شهریور 1403

گزارش بازار فولاد 3 الی 8 شهریور1403-شرکت فولاد مهراد

تغییرات بازار فولاد در بازه زمانی 3 الی 8 شهریور 1403

بازار فولاد ایران طی هفته‌های اخیر دستخوش تغییرات متعددی شده است که بررسی دقیق این تحولات زمینه اخذ تصمیمات دقیق را فراهم می آورد. در بازه زمانی 3 الی 8 شهریور 1403، بازار فولاد تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نوسانات ارز، تغییرات قیمت طلا و محدودیت‌های تولیدی به دلیل مسائل انرژی قرار گرفته است. در این گزارش، به بررسی جامع و تحلیل دقیق این موارد می‌پردازیم. تا بتوانیم روند احتمالی آینده بازار را پیش‌بینی کنیم.

تغییرات قیمت ارز و طلا

در هفته گذشته، شاهد افزایش تدریجی قیمت طلا و سکه در بازار ایران بودیم. دلار آزاد با قیمت تقریبی 58500 تومان مبادله شد و یورو نیز با قیمت تقریبی 66400 تومان عرضه شد. در این میان، دلار بانکی به قیمت تقریبی 41400 تومان با نوسانات 100 الی 200 تومانی در بازار ارزاعلام شد. که نشان‌دهنده اختلاف قابل توجه این نرخ با بازار آزاد است. قیمت سکه امامی و طلا 18 عیار، یک روند افزایشی 100 الی 200 هزار تومانی داشت.

وضعیت تولید و جایگاه ایران در تولید فولاد جهان

طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، ایران در بازه زمانی ژانویه تا پایان ژوئیه ۲۰۲۴ موفق به تولید ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد خام شده و جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان را از آن خود کرده است. این موفقیت در حالی به دست آمده که ۷۱ کشور تولیدکننده فولاد در مجموع یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

لینک-داخلی-مقالات-فولاد مهرادحتما بخوانید  پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد:  انواع قوطی و پروفیل با قیمت روز بازار

تحلیل بازار داخلی فولاد

بازار آهن و فولاد ایران در نخستین روزهای شهریورماه روندی تقریباً ثابت را تجربه کرد. در حالی که قیمت اکثر مقاطع فولادی تغییر چندانی نداشت، برخی از محصولات با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. به‌طور مثال، میلگرد آجدار راد همدان با کاهش ۲۹۵ تومان به ازای هر کیلو مواجه شد. همچنین، نبشی و ناودانی سپهر ایرانیان به ترتیب با کاهش ۲۰۰ و ۵۰۰ تومان عرضه شدند. این در حالی است که برخی از مقاطع فولادی مانند میلگرد آجدار سرمد ابرکوه با افزایش قیمت همراه ۲۰۰ تومانی همراه بودند.

تحلیل بازار صادراتی فولاد در هفته منتهی به 7 شهریور 1403

بازار صادراتی فولاد ایران نیز تحت تأثیر شرایط بین‌المللی قرار دارد. در هفته منتهی به ۷ شهریور 1403، تجارت بیلت فولادی ایران همچنان کم رونق بود. اختلاف قابل پیشنهادی فروشندگان و خریداران موجب کاهش فعالیت‌های تجاری بیلت شده است. بسیاری از فعالان بازار قالبا نوسانات بازار فولاد چین را دنبال می کنند. در صورت بهبود شرایط قیمتی در چین، فرصت‌های بیشتری برای تجارت فولاد فراهم می شود.

آخرین پیشنهادات بیلت از ایران بدون تغییر و در قیمت فوب ۴۶۰ تا ۴۶۵ دلار در هر تن بود، اما برخی از مشتریان پیشنهادات خرید با قیمت‌های پایین‌تر را مطرح کردند. به عنوان مثال، پیشنهاد خریدی برای ۱۰ هزار تن بیلت EAF از آفریقا به قیمت ۴۴۰ دلار در هر تن فوب گزارش شده است.

تحلیل بازار صادراتی فولاد در هفته منتهی به 7 شهریور 1403 - شرکت فولاد مهراد

مشکلات انرژی و تاثیر آن بر بازار فولاد

محدودیت های انرژی یکی از عمده ترین مسائل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی بازار فولاد ایران است. این محدودیت‌ها به‌ویژه در تابستان و زمستان شدت بیشتری پیدا نموده و تولید فولاد را تحت تأثیر قرار می دهد. و در نهایت منجر به کاهش عرضه مقاطع فولادی در بازار می شود. با وجود تمامی  این محدودیت‌ها، قیمت‌ها تا حدی ثابت مانده‌ است. این انتظار می‌رود که با رفع تدریجی این محدودیت‌ها در هفته‌های آینده، عرضه در بازار فولاد افزایش پیدا کند. این افزایش عرضه به کاهش قیمت‌ها منجر می شود.

لینک-داخلی-مقالات-فولاد مهرادحتما بخوانید  پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد:  چگونه میلگرد مناسب پروژه را انتخاب کنیم؟

وضعیت بازار بورس کالا

بازار بورس کالا نیز از رکود و نوسانات اخیر مصون نبوده است. معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا همچنان ضعیف است. یکی از دلایل این وضعیت، نرخ‌گذاری بالاتر از کف بازار در عرضه‌های بورسی است. که موجب شده تا عمده معاملات نقدی مقاطع بلند فولادی از بورس کالا خارج شود.

تحلیل هفتگی بازار آهن آلات

بازار آهن‌آلات در هفته گذشته شاهد تغییرات قابل توجهی نبود. اگرچه انتظار می‌رفت که با افزایش نرخ دلار، قیمت شمش فولادی در بورس افزایش پیدا کند. اما رکود در تقاضا و شرایط حاکم بر بازار آهن‌آلات موجب شد که این انتظارات محقق نشود. به عنوان مثال، قیمت شمش در بورس کالا از ۲۲۵۷۰ تومان به ۲۲۴۴۰ تومان کاهش یافت. این کاهش قیمت در زمانی اتفاق افتاد، که حجم عرضه با افزایش پیدا کرده بود.

پیش‌بینی بازار فولاد در هفته جاری (۱۰ الی ۱۶ شهریور ۱۴۰۳)

با توجه به شرایط فعلی بازار، پیش‌بینی می‌شود که در هفته جاری، بازار فولاد با نوسانات بسیارجزئی مواجه شود. این انتظار می رود که، بازار فولاد طی هفته های پیش رو، شوک محدودیت‌های برقی را بخوبی رد نموده و عرضه در بازار داخلی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، امکان سقوط قیمت با توجه به مشکلات کاهش تقاضا در بازار داخلی وجود دارد.

در حوزه صادرات، موانع صادرات فولاد ایران در حال رفع شدن است. این انتظار می رود، که با راه‌اندازی بازار توافقی ارز و خروج صادرات فولاد از سامانه نیما، بخشی از مازاد عرضه موجود در بازار داخلی، راهی بازارهای صادراتی شود. با تغییر مرکز ثقل قیمت‌ها از نرخ نیمایی به نرخ توافقی، به افزایش نسبی قیمت مقاطع فولادی ختم می شود.

نتیجه‌گیری

بازار فولاد ایران در هفته‌های اخیر تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته است. که هر یک به نحوی بر قیمت‌ها و معاملات تأثیرگذار بوده‌اند. نوسانات ارز و طلا، محدودیت‌های انرژی از مهم ترین عوامل افزایش قیمت در بازار مقاطع فولادی بحساب می آیند. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که با رفع تدریجی محدودیت‌های انرژی و افزایش عرضه، شاهد تغییراتی نزولی در قیمت‌ها باشیم. در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۱۱۰۰ تومانی (معادل ۱.۹ درصدی) نرخ دلار در معاملات نقدی بازار آزاد بودیم. که این روند صعودی قیمت دلار به افزایش قیمت مقاطع فولادی ختم می شود.

در هفته تقریباً نیمه‌تعطیل پیش‌رو شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها توأم با برخی جزئی خواهیم بود. بازار فولاد، شوک قطعی‌های برق در تابستان را تقریباً پشت سر گذاشته است، گرچه این محدودیت بطور کامل رفع نشده است. اما انتظارات فعالان بازار این است که، این محدودیت‌ها ظرف هفته‌های آتی رفع شده و شاهد افزایش عرضه در بازار داخلی خواهیم بود. این پیش بینی ها، منجر به کاهش نسبی قیمت ها در بازار مقاطع فولادی می شود. از جهت دیگر، گره‌های صادرات فولاد ایران در حال باز شدن است. این احتمال وجود دارد که میزان صادرات مقاطع فولادی با راه‌اندازی بازار توافقی ارز و خروج صادرات فولاد از سامانه نیما روند افزایشی پیدا نماید. با تغییر مرکز ثقل قیمت‌ها، از نرخ نیمایی به نرخ توافقی ارز در میان‌مدت به افزایش نسبی قیمت ها در بازار داخلی ختم خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول