سبد خرید
0
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

3854300-50313

با ما در تماس باشید

مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1403

میلگرد بستر چیست ؟ – کاربردها و موارد استفاده

میلگرد بستر چیست؟ -کاربردها و ویژگی ها

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر به انگلیسی(Bed Joint Reinforcement) یکی از عناصر تقویت کننده دیوارهای آجری و بلوکی است .این نوع میلگردها بطور افقی در ملات بستر دیوارهای آجری یا بلوکی قرار گرفته و مقاومت کششی و برشی دیوارها را افزایش می دهد. استفاده از میلگردهای بستر موجب کاهش خسارات ناشی از انبساط، انقباض، فرونشت زمین بر سطح دیوار می شود. میلگرد بستر معمولاً از جنس فولاد گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ ساخته شده و به صورت نوارهای طولی با فاصله‌های مشخص در بین بندهای دیوار قرار می گیرد. این میلگردها معمولاً در فواصل ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتری در بستر ملات قرار می‌گیرند. و با استفاده از گیره‌ها و اتصالات مناسب به یکدیگر متصل می‌شوند.

میلگرد بستر چه ویژگی های دارد؟

مقاومت بالا در برابر کشش و فشار یکی از مهم ترین ویژگی های میلگرد بستر است. استفاده از میلگرد بستر موجب افزایش مقاومت دیوار در برابر نیروهای جانبی و عمودی می شود. که معمولا از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می شود. استفاده از مواد پوشش دهنده گالوانیزه موجب افزایش مقاومت میلگرد بستر در برابر عوامل خورنده شیمیایی می شود. میلگرد بستر ضخامت 4 دارای ضریب انعطاف‌پذیری مناسبی بوده که به راحتی در زوایای مختلف دیوارها نصب می گردد. تمامی اتصالاات میلگرد بستر براحتی به یکدیگر متصل شده و یک ساختار یکنواخت مقاوم را ایجاد می نماید. ساختار مقاوم میلگرد بستر زمینه توزیع یکنواخت فشار بار به سطح دیوار را مهیا نموده و از ترک خوردگی و شکست سطحی دیوار جلوگیری می نماید.

#حتما بخوانید  پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد: میلگرد بستر با وال پست چه فرقی دارد؟ کدام بهتر است؟

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر نردبانی (Ladder Type)

میلگرد بستر با ساختار نردبانی شکل از میلگرد موازی هم تشکیل شده که با خطول نردبانی افقی بهم متصل می شوند. میلگرد بستر نردبانی معمولا در دیوارهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیردند. استفاده از میلگرد بستر نردبانی موجب افزایش مقاومت دیوار در برابر فشارهای افقی بر سطح دیوار می شود.

میلگرد بستر نردبانی - فولاد مهراد

 

میلگرد بستر خرپایی (Truss Type):

میلگرد بستر خرپایی از دو میلگرد موازی هم تشکیل شده که به واسطه میلگرد زیگزاک افقی بهم متصل می شوند. میلگردهای بستر خرپایی اغلب در دیوارهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. که در برابر فشارهای سنگین زلزله و رانش زمین از مقاومت بالایی برخوردار است. بطور کلی میلگرد بستر خرپایی از قدرت و پایداری بیشتری نسبت به نوع نردبانی برخوردار است.

میلگرد بستر خرپایی - فولاد توان ساخت مهراد

جنس میلگرد بستر

جنس میلگرد بستر معمولاً از فولاد کربن دار ساخته شده و با مواد عایق مقاوم در برابر عوامل محیطی پوشش دهی شده است. استفاده از مواد پوشش دهنده موجب افزایش عمر میلگرد بستر در برابر رطوبت ملات می شود. مهم ترین مواد پوشش دهنده میلگرد بستر به شرح زیر است.

میلگرد بستر با پوشش فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه با پوشش روی (زینک) در برابر خوردگی، زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. میلگرد بستر گالوانیزه معمولا در محیط های مرطوب و نیمه خورنده بکار برده می شود. میلگرد بسرت گالوانیزه عمدتا در ساختمان های معمولی و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

میلگرد بستر با پوشش فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)

فولاد ضد زنگ از میزان مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردار است. که معمولا در محیط‌های خورنده با شرایط سخت استفاده می شود. میلگرد بستر استنلس استیل یک انتخاب ایده آل برای مناطق ساحلی، صنعتی و شیمیایی است.

میلگرد بستر فولاد سیاه (Black Steel)

فولاد سیاه فاقد مواد پوشش دهنده بوده و در برابر خوردگی و رطوبت مقاومت کمی دارد. میلگرد سیاه اغلب در محیط های خشک مورد استفاده قرار می گیرد. که ساختار آن نیاز به پوشش اضافی دارد.

میلگرد بستر با پوشش پلیمر

میلگرد بستر پوشش پلیمر با پوشش پلیمری و اپوکسی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد. میلگرد بستر پوشش پلیمر در محیط های با رطوبت بالا و شیمیای مورد استفاده قرار می گیرد.

هر یک از این جنس‌ها بسته به شرایط محیطی و نیازهای سازه‌ای انتخاب می شوند. برای مثال، میلگرد بستر با جنس فولاد ضد زنگ یا پوشش گالوانیزه اغلب در مناطقی با رطوبت بالا یا شرایط خورنده استفاده می شود. در مقابل، میلگرد بستر از جنس فولاد سیاه در محیط‌های خشک و غیرخورنده مورد استفاده قرار گیرد.

#حتما بخوانید  پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد: پیش بینی قیمت میلگرد در سال 1403

قطر  میلگرد بستر

میلگرد بستر در بازار به صورت نوارهایی با عرض و قطر مشخص تولید می‌شود. سایز استاندارد میلگرد بستر بسته به پروژه و استانداردهای محلی از تنوع بالایی برخوردار است. با این حال، برخی از سایزهای متداول میلگرد بستر شامل موارد زیر است.

عرض میلگرد بستر

عرض میلگرد بستر معمولاً در محدوده 30 تا 100 میلیمتر (5 تا 10 سانتیمتر) است. این عرض به گونه‌ای است که بتواند به راحتی در بستر ملات دیوارهای آجری یا بلوکی قرار می گیرد.

قطر میلگرد بستر

قطر میلگردهای بستر معمولاً بین 3 تا 6 میلیمتر است. قطر خطوط طولی میلگرد بستر 4 الی 6 میلیمتر است. قطر خطوط عرضی یا نردبانی، کمتر از خطوط طولی میلگرد است. قطر خطوط عرض میلگرد بستر معمولاً حدود 3 میلیمتر است.

طول نوارهای میلگرد بستر:

معمولاً نوارهای میلگرد بستر در ابعاد استاندارد با طول 3 متر تولید می‌شوند، امکان برش در ابعاد متنوع بر حسب نیاز پروژه وجود دارد.

نمونه‌ای از مشخصات میلگرد بستر

عرض نوار 50 میلیمتر

قطر میلگرد طولی 4 میلیمتر

قطر میلگرد عرضی 3 میلیمتر

فاصله بین میلگردهای طولی 50 میلیمتر

طول نوار 3 متر

مزایای میلگرد بستر

افزایش مقاومت سازه در برابر فشارهای وارده، یکی از مهم ترین مزایای میلگرد بستر است. استفاده از میلگرد بستر موجب افزایش عمر و دوام بنا در مقابل فشارهای طبیعی و محیطی می شود. مهم ترین مزایای میلگرد بستر شامل موارد زیر است.

تسهیل اتصال دیوارهای متقاطع

میلگرد بستر نقش مهمی در اتصال دیوارهای متقاطع دارد، که این امر به افزایش یکپارچگی و پایداری سازه کمک شایانی می‌کند.

عدم نیاز به دوغاب ریزی

برای نصب میلگرد بستر نیازی به دوغاب ریزی نیست، که این ویژگی فرآیند نصب را ساده‌، سریع‌تر می‌کند.

منسجم کردن دیوار و افزایش مقاومت آن

میلگرد بستر منجر به ایجاد ساختار یکنواخت در بدنه دیوار می شود. که این خاصیت موجب افزایش مقاومت دیوار در برابر نیروهای مختلف می شود.

افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی، محیطی

استفاده از میلگرد بستر موجب افزایش مقاومت دیوارها در برابر نیروهای جانبی از جمله زلزله و رانش زمین می‌شود، که این امر به افزایش ایمنی و پایداری سازه کمک بسیاری می کند.

بهینه شدن شکل‌گیری دیوار

استفاده از میلگرد بستر به بهینه شدن ساختار دیوارها و جلوگیری از ایجاد ترک‌ها و ناپیوستگی‌ها کمک می‌کند.

کاهش هزینه ها با میلگرد بستر

خرید میلگرد بستر نسبت به سایر روش‌های تقویت دیوارها از صرفه اقتصادی بیشتری برخوردار است. استفاده از میلگرد بستر منجر کاهش هزینه‌های کلی پروژه می شود.

معایب میلگرد بستر

افزایش هزینه ساخت بناهای کوچک یکی از مهم ترین معایب میلگرد بستر است. میلگرد بستر عمدتا در پروژه هایی با اصول مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. که در این پروژه ها با صرف هزینه های ابتدایی ، هزینه های تعمیر و نگهداری در سال های بعدی کاهش چشم گیری پیدا می کند. استفاده از میلگردهای بستر نیاز به ارزیابی دقیقی مهندسی داشته تا از آسیب های احتمالی به سازه جلوگیری نماید.

استفاده از میلگردهای با ضخامت بالا، میزان مانور پروژه را کاهش داده و هزینه بعدی در مرحله نازک کاری را افزایش می دهد. نصب صحیح میلگرد بستر نیاز به دقت و تخصص دارد. که عدم رعایت استانداردها و نکات فنی موجب کاهش کارایی و ایمنی سازه می شود. هر چند فرآیند نصب میلگرد بستر نیازی به دوغاب ریزی ندارد، اما هنوز هم نیاز به زمان و نیروی کار حرفه ای جهت نصب صحیح است.

#حتما بخوانید  پیشنهاد کارشناس فولاد مهراد: جدول وزن میلگرد

خرید میلگرد بستر

برای خرید میلگرد بستر با کارشناسان فروش میلگرد فولاد مهراد از طریق خطوط اختصاصی 09131250076 در ارتباط باشید. کارشناسان فروش فولاد مهراد همواره، بهترین متریال اولیه میلگرد بستر را از منابع تولید کننده اصلی مهیا نموده و در اختیار مشتریان قرار می دهند. میلگرد گالوانیزه و استیل سایز 4 عمده ترین متریال مورد استفاده در میلگرد بستر است. قیمت میلگرد بستر سایز 5.5 الی 11 میلیمتری  در محدوده قیمتی 35000 الی 45000 هزار تومان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول